Het is mogelijk een klant te archiveren zodat hij niet meer standaard in de lijst te zien zal zijn. In dit artikel laten we zien hoe je een klant archiveert, deze terughaalt en waar je gearchiveerde klanten kan terugvinden.
Video:
Hieronder een korte video over hoe archiveren in DEDDO werkt. Onder de video is ook een uitgebreid stappenplan terug te vinden met screenshots.
ā
Stappenplan:
Er zijn twee manieren om een klanten te archiveren, via het "Klanten" overzichtsscherm, en via het detailscherm.
Let op: Klanten die gearchiveerd zijn kunnen zullen bij nieuwe offertes en facturen niet meer zichtbaar zijn als opties. Mocht je een specifiek gearchiveerde klant wel willen gebruiken dan zal je de klant uit het archief moeten halen.
Als je een klant archiveert waar offertes en/of facturen aan gekoppeld zijn, zullen deze ook gearchiveerd worden. Deze offertes en facturen zullen als je de klant uit het archief haalt niet teruggehaald worden uit het archief, dat moet handmatig gedaan worden. Zie: Hoe archiveer ik een offerte? en Hoe archiveer ik een factuur? over hoe je dit kan doen.
Archiveren
Overzichtsscherm
Om de klant te archiveren klik je op de "Klant archiveren" knop.
In het dialoog klik je vervolgens op "Klant archiveren".
De klant is nu gearchiveerd en is niet meer zichtbaar op het overzichtsscherm. Om de gearchiveerde klant toch te kunnen zien klik je op het filter menu.
Vervolgens vink je "archief" aan.
Nu kan je alle klanten die gearchiveerd zijn zien in het overzichtsscherm, ze hebben een extra archief indicatie naast de naam staan.
Detailscherm
Klik op de klant die je wil archiveren. In het detailscherm staat een knop "Klant archiveren"
Klik op de knop "Klant archiveren".
In het dialoog klik je vervolgens op "Klant archiveren"
De knop "Klant archiveren" is nu veranderd naar "Klant uit archief halen" en, indien aanwezig, alle offertes en facturen die bij de klant horen zijn nu ook gearchiveerd.
Terughalen
Overzichtsscherm
Om een gearchiveerde klant terug te halen doe je het volgende. Mocht het nog niet gedaan zijn, klik op het filter-menu.
Vink vervolgens "archief" aan
Je krijgt nu het volledige overzicht van alle klanten inclusief die gearchiveerd zijn. Klik vervolgens op de "Klant uit archief halen" knop.
Klik in het dialoog op "Klant uit archief halen".
De klant is uit het archief gehaald.
Detailscherm
In het detailscherm klik je op de "Klant uit archief halen" knop.
Klik in het dialoog op "Klant uit archief halen".
De klant is nu uit het archief gehaald de knop "Klant archiveren" is nu weer zichtbaar. In het overzichtsscherm zal de klant weer zichtbaar zijn zonder het archief filter.